torstai 14. tammikuuta 2010

Pidän iästäni


Keski-ikäisen rukous

Herra, sinä tiedät paremmin kuin minä,
että olen tulossa vanhaksi. Suojele minua
tulemasta liian puheliaaksi ja
ajattelemasta, että minun on sanottava
painava sanani joka asiassa ja joka
tilaisuudessa.

Vapauta minut halustani järjestellä
kaikkien muiden asioita. Tee minusta
ajatteleva ihminen - ei ärtyisä, eikä
ylemmyydentuntoinen. Ottaen huomioon
viisauteni laajan varaston, on tosin sääli
olla sitä kaikkea käyttämättä, mutta
tiedäthän, Herra, että haluan kuitenkin
säilyttää muutaman ystävän itselläni
elämäni loppuun saakka.

Pidä mieleni vapaana loputtomien
yksityiskohtien kertomisesta ja anna
minulle siivet, joilla voin lentää suoraan
asian ytimeen. Sinetöi huuleni
vaikenemaan kaikista kivuistani ja
vaivoistani, jotka ovat lisääntymässä ja
joista puhuminen on sitä miellyttävämpää
mitä pidemmälle vuodet vierivät. Pyydän
sen sijaan itselleni tarpeeksi voimaa
kuunnella muiden vaivoja ja kestävyyttä
ymmärtää heitä kärsivällisin mielin.

Pidä minut suhteellisen lempeänä. En
halua olla mikään pyhimys, sillä
muutamien sellaisten kanssa on hyvin
vaikea elää. Mutta hapan vanha ihminen on
paholaisen suurimpia töitä.
Auta minua saamaan elämästäni irti kaikki
mahdollinen hauskuus. Ympärillämme on
paljon hauskoja asioita, enkä haluaisi
menettää ainoatakaan niistä.

Kopioitu Positiivarien sivuilta!


Nyt on vuosi kulunut vuosisatani toista puoliskoa.



2 kommenttia:

  1. Hyvä runo keski ikään ehtineille ja osuva.
    Ihanaa nähdä kauniita kukkia, keskellä harmaata talvea.
    Minä voisin sanoa nyt tässä ,että pidän sivuistasi Manna!
    Tulin vasta vierailulle!

    VastaaPoista
  2. Kiitos!
    Mukavaa, kun piipahdit. Itsekin mieluiten tähän aikaan vuodesta katselen kesäkuvia, vaikka lumimaisemat ovatkin poikkeuksellisen kauniita.
    Piipahdellaan taas.

    VastaaPoista